ŻYWA LEKCJA HISTORII W XVI LO
Klasa I D bierze udział w II edycji konkursu POLICJANCI W SŁUŻBIE HISTORII. Jednym z elementów pracy konkursowej były warsztaty historyczne, podczas których uczniowie szkoły mogli poznać sylwetkę funkcjonariusza Policji Państwowej aspiranta Józefa Kutrzeby, który zginął w 1940 roku w Twerze, zamordowany przez NKWD. Na stronie XVI LO można obejrzeć film poświęcony aspirantowi.
Pomysł na przeprowadzenie żywej lekcji historii narodził się podczas spotkania z aspirantem Piotrem Lachmanem z KPP w Wieliczce. Dzięki niemu zdobyliśmy pierwsze informacje na temat aspiranta Józefa Kutrzeby oraz kontakt z jego wnukiem Adamem Kutrzebą. Niestety względy osobiste uniemożliwiły panu Adamowi Kutrzebie bezpośrednie spotkanie z nami. Zgodził się jednak udzielić nam odpowiedzi drogą elektroniczną. Pierwsze kontakty z aspirantem Lachmanem zaowocowały kolejną wizyta w Wieliczce, gdzie zwiedzaliśmy wystawę poświęconą historii Policji i braliśmy udział w wielickich obchodach rocznicy zbrodni katyńskiej 13 kwietnia 2018 roku.
Mottem dwudniowych warsztatów zorganizowanych w XVI LO były słowa Osipa Mandelsztama, rosyjskiego poety, który zginął w drodze do łagru, skazany za jeden wiersz o Stalinie.
„ …Nikomu ani słowa, co widziałeś – niech zginie…” napisał poeta w 1930 roku. Można powiedzieć, że były to słowa prorocze. Zajęcia na temat losu Polaków pod okupacją sowiecką i na terenie ZSRR zostały przygotowane i przeprowadzone wspólnie przez Krystynę Król i Grzegorza Siwora.
Dzień pierwszy – projekcja filmu Andrzeja Wajdy „Katyń”. W drugim dniu uczestnicy pracowali w kilkuosobowych zespołach (od 3 do 5 osób) wyłonionych spośród widzów. Każda grupa wylosowała dwa zdjęcia przedstawiające obywateli polskich, którzy przebywali w niewoli sowieckiej, bądź na terenie Związku Sowieckiego podczas II wojny. Pierwszym zadaniem dla grup było dopasowanie do zdjęcia (uczniowie nie znali nazwisk bohaterów lekcji) jednego słowa spośród zaproponowanych.
W tym momencie podczas rozmowy o nadal nierozszyfrowanych postaciach wspólnie korygowaliśmy prawidłowość przyporządkowania, zwracając szczególną uwagę na powody takiego przyporządkowania (uczestnicy uzasadniali swój wybór). W kolejnym kroku należało dopasować do każdej postaci, znając jej zawód, funkcję itp., biogram. Młodzież próbowała wyobrazić sobie dlaczego ich bohaterów spotykał taki los. W rundzie dyskusji i sprawdzenia poprawności wyborów rozszyfrowane zostały nazwiska wszystkich postaci. Wśród nich był oczywiście aspirant Józef Kutrzeba. W końcowej części warsztatu omawialiśmy osiągnięcia naszych bohaterów i ich dalsze losy. Ostatni etap naszej lekcji to refleksja nad wierszem Władysława Broniewskiego „Rozmowa z z historią” – tragiczny los człowieka w obliczu totalitarnej władzy.
{gallery}galeria/wydarzenia/2017_2018//Policjanci{/gallery}