Żywa lekcja historii w XVI Liceum
Jak wyglądało życie codzienne w starożytnym Rzymie? Kim byli mordercy św. Wojciecha? Dlaczego polscy lotnicy walczący pod niebem Wielkiej Brytanii nie mogli po zakończeniu II wojny światowej wrócić do kraju? Na te i wiele innych pytań szukali odpowiedzi uczniowie XVI Liceum Ogólnokształcącego i innych szkół w czasie, zorganizowanego przez pracowników naukowych i studentów Koła Naukowego Historyków, Dnia Otwartego Instytutu Historii Uniwersytetu Pedagogicznego.
Zgodnie z zasadą „Usłyszałem – zapomniałem, zobaczyłem – zrozumiałem, zrobiłem – nauczyłem się” uczniowie uczestniczyli w licznych prelekcjach i prezentacjach multimedialnych oraz zwiedzali specjalnie przygotowane wystawy historyczne, w tym uzbrojenia i wyposażenia z czasów II wojny światowej. Dzięki grupom rekonstrukcji historycznych mogli przeistoczyć się w legionistę rzymskiego, średniowiecznego rycerza, damę dworu królewskiego czy żołnierzy Polski Walczącej. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również zajęcia z muzyki i tańca żydowskiego.
Zgodnie z zasadą „Usłyszałem – zapomniałem, zobaczyłem – zrozumiałem, zrobiłem – nauczyłem się” uczniowie uczestniczyli w licznych prelekcjach i prezentacjach multimedialnych oraz zwiedzali specjalnie przygotowane wystawy historyczne, w tym uzbrojenia i wyposażenia z czasów II wojny światowej. Dzięki grupom rekonstrukcji historycznych mogli przeistoczyć się w legionistę rzymskiego, średniowiecznego rycerza, damę dworu królewskiego czy żołnierzy Polski Walczącej. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również zajęcia z muzyki i tańca żydowskiego.
Nic jednak nie było w stanie pobić popularności warsztatów zorganizowanych z wykorzystaniem gier planszowych o tematyce historycznej. Wcielając się w postacie z różnych okresów dziejów uczestnicy mogli spróbować swych sił w kampanii napoleońskiej, na frontach drugiej wojny światowej czy poznać nieznane im problemy życia codziennego w PRL-u podczas gry w „Kolejkę”.
Dzień Otwarty stanowił kolejny etap współpracy „Szesnastki” z Instytutem Historii UP, w wyniku której w nowym roku szkolnym na osiedlu Willowym otwarta zostanie nie tylko klasa patronacka z rozszerzonym programem nauczania historii, ale również klasa dwujęzyczna, gdzie część historii i wiedzy o społeczeństwie będzie nauczana w języku obcym.